Veertig vragen aan Meneer Biod.

Huub van Elswijk is sinds 2004 directeur van Advanced Composite Caravans Group, producent van de Biod. Ik ontmoette hem in oktober van dat jaar tijdens de Caravan- en Kampeerbeurs in Utrecht waar ik hem sprak voor het interview "Beter Is Ons Devies evolueert naar Alleen het Beste Is Ons Doel". Dit gesprek is terug te vinden op de website www.biod.net bij "Weetjes" onder de titel "Gesprek met Huub van Elswijk". Na twee jaar spreek ik opnieuw met Huub van Elswijk, eveneens voor een interview, maar nu hebben we afgesproken in het fabriekspand van Biod in Ede. Ik ben benieuwd hoe het sindsdien gaat met de jonge fabrikant van het gerenommeerde caravanmerk. Daarom breng ik op 24 november 2006 een bezoek aan het gebouw van de ACC-group, waaronder Biod valt.

Biod en de Excellente achterzijde.

Ik ben wat aan de vroege kant voor onze afspraak en verken alvast de omgeving op het industrieterrein waar de fabriek staat. Zo zie je nog wat. Aan de achterzijde van het fabriekspand staat een Biod Excellent er verlaten en verwaarloost bij, kennelijk bedoeld om op een rustig tijdstip te worden opgeknapt. Ik zie het als positief, dat een moderne fabrikant het verleden van Biod niet vergeet. Ik loop naar de voorkant van het pand. Het is inmiddels tijd geworden voor veertig vragen aan Meneer Biod.

Biod kent openhartigheid achter gesloten deuren.

Nu loop je de voordeur bij Biod niet plat; de deur is dicht en ondanks drie keer bellen blijft de deur dicht. Ik tuur door de ramen van een gemeenschappelijke ruimte: een bureau, een kantinehoek en een ontvangstruimte. Er is niemand te zien. Ik bel naar Advanced Composite Caravans B.V. in Lunteren, want voor Biod in Ede kan ik geen rechtstreeks telefoonnummer vinden. Even later gaat de deur tussen de gemeenschappelijke ruimte en de fabriekshal open. De directeur en een klant lopen naar de buitendeur. Er volgen verontschuldigingen en de verklaring door productiegeluiden de bel niet te hebben gehoord. Als productiebedrijf wil men controle houden op wie er binnen komt en niet alle productiegeheimen prijsgeven. Nou ja, ik ben binnen en de komende twee-en-een-halfuur blijf ik dat ook. Want dat moet gezegd worden, Huub van Elswijk neemt alle tijd voor het gesprek en is zeer openhartig. Zelfs voor iemand als ik die geen nieuwe Biod wil kopen, omdat ik nu eenmaal verknocht ben aan mijn 34 jaar oude Biod Extase.

Biod uit de startblokken.

(1) Mijn eerste vraag aan Huub van Elswijk is of hij met "u" of met "jij" aangesproken wil worden.

· Het antwoordt is direct dat het "jij" is. Maar ik stel voor om hem in dit interview, dat bedoeld is voor lezers die hem mogelijk nog niet kennen, met "u" aan te spreken. Meneer van Elswijk is tenslotte Meneer Biod en daar heb je immers respect voor.

(2) Volgens uw zeggen, tijdens het interview in 2004, was toen 80% onbekend met het bestaan van Biod. U zei: "Er moet veel gedaan worden aan naamsbekendheid". Wat hebt u gedaan, wat heeft u bereikt en wat gaat u doen?

· Biod is vaak op landelijke en regionale beurzen te vinden en door de noviteiten bij Biod verschijnen regelmatig publicaties in bladen. Er wordt geadverteerd in selectieve bladen. Er wordt ook door ons met de Biodcaravans op campings gestaan; zo van hier zijn we. De nieuwe Biod Cruiser is in het televisieprogramma Campinglife verschenen. Samen met de Nederlandse Caravan Club heeft Biod een kampeerweekend en een bezoek aan de fabriek georganiseerd. De tentenbouwer Karsten heeft voor haar eigen publiciteitsfilm om een Biodcaravan gevraagd. Ik heb het gevoel dat meer mensen Biod kennen, zonder dat ik daar een percentage aan durft te koppelen. Men is ervan doordrongen dat Biod bestaat en dat de caravans nu in Ede worden gebouwd. Er komt extra respons op mijn website nadat Biod in de publiciteit is geweest.

(3) Wat was voor u het grote verschil op de beurs tussen 2004 en 2006?

· In 2004 was het de hoofdzaak om present te zijn. Om te laten zien dat Biod doorgaat! Een plek op de beurs leverde nauwelijks verkoopresultaat op, maar er was bekijks en de nieuwe organisatie was er klaar voor om de startblokken uit te gaan. Een jaar later op de beurs stonden de mensen in de rij om de Biodcaravans van binnen te kunnen zien. Alles wat in dat jaar voor ons mogelijk was om te bouwen, heeft zijn bestemming bij een klant bereikt. Tijdens de afgelopen Caravan- en Kampeerbeurs is duidelijk geworden dat alle innovaties die bij Biod doorgevoerd zijn ook bij de klant populair zijn.

 

Als Meneer Biod mocht kiezen…

(4) U gaf destijds aan fanatiek te zijn met zeilen, skiën, tennis, golf en uw leven te delen met uw vrouw en 2 opgroeiende kinderen. Hebt u daar nog tijd voor?

· (Er verschijnt een verlegen glimlach op het gezicht). Nee, ik ben zo druk met Biod waardoor er weinig terecht komt van hobby’s. Ik wist waar ik aan begon en dat het, zeker in het begin, druk zou zijn. Het is meer werk dan ik had voorgesteld.

(5) Kampeert u nog steeds?

· Enthousiast vertelt de heer van Elswijk dat hij en zijn gezin regelmatig kamperen. Vaak is het in een combinatie van privé en zakelijk, maar altijd met plezier.

(6) U had een caravan van een ander merk dan Biod. Hebt u die nog?

· Deze hebben we maar snel verkocht. Nu we kamperen met de Biod Cruiser verbaast het mij dat de Cruiser, die korter is dan mijn oude "495-caravan", in de praktijk zo veel meer bergruimte biedt.

(7) Op 31 januari 2005 gaf u op het forum van de Biod liefhebberswebsite te kennen dat u nu ook voor privé-gebruik beschikte over een Biod Nomade TD. Hebt u die nog?

· Deze hadden we tweedehands gekocht voor privé-gebruik en is tevens demonstratiemodel geweest. Inmiddels is ook deze caravan weer verkocht. Als ik voor eigen gebruik een caravan mag bouwen dan zou ik kiezen voor een Biod Cruiser. Misschien zou ik het interieur… (stilte) …ik zou toch kiezen voor het gebruikelijke interieur.

 

Meneer Biod wil wel, maar niet als fabrikant.

(8) Deze aankondiging over uw Nomade was het eerste en laatste bericht dat u hebt geplaatst in het forum. U was ook tot teleurstelling van de aanwezigen van het afgelopen Biodweekend daar niet aanwezig. U had zich op dat moment beschikbaar gesteld voor een fabrieksbezoek van leden van de NCC. Waarom toch dat afnemende enthousiasme voor de bestaande groep van Biodgebruikers?

· Ik ben niet minder enthousiast, ik volg alles op het web, maar ik wil in het forum niet als de fabrikant optreden omdat Biod.net een website voor en door de liefhebber is. En dat moet zo blijven. Ik stel hem voor om een of enkele momenten per jaar op een georganiseerde avond alle vragen van forumleden te beantwoorden. Hier heb ik niets op tegen. Ik vraag hem waar het enthousiasme is gebleven. Wat ik bedoel is dat veel vragen op het forum betrekking hebben op het oude type Biod. Ik heb alleen weet van het nieuwe type Biod. Toch spreek ik zeer regelmatig met bezitters van een oude Biodcaravan. Dat het er niet van is gekomen om op het afgelopen Biodweekend te verschijnen heeft te maken met een samenloop van twee activiteiten. Dat is per ongeluk zo gegaan. Ik had nog op zaterdagavond willen komen, maar ik was toen bek af en kon het echt niet meer opbrengen.

(9) Ook uw eigen websites, Biod en ACC-group, springen niet uit in het up-to-date zijn. Er staan verouderde berichten als modellenreeks 2005, vacature van 2005, persberichten uit 2005 onder het kopje "Actueel", de tabs "financiering" en "route" zijn al jaren "onder constructie". Een website is wel het hedendaagse portaal van Biod. Waarom krijgt dit media niet meer aandacht?

· Alle beschikbare tijd gaat zitten in de productie en ontwikkeling van de caravans en daarbij komt dat de vraag aanzienlijk groter is dan we momenteel kunnen produceren. Het bijhouden van de website zal worden verbeterd.

 

Biod-Campinglife-Cruiser.

(10) U vertelde dat tijdens de Caravan- en Kampeerbeurs van 2004 een medewerker van het televisieprogramma Campinglife langs kwam die nog nooit van Biod had gehoord. En nu, in 2006, verschijnen de presentatoren in het programma met een Biod Cruiser. Hoe hebt u dat voor elkaar gekregen?

· Als caravanfabrikant ben je aangesloten bij een vereniging die de belangen van de caravanindustrie behartigen. Via dit kanaal kom je mogelijkheden tegen zoals deelname aan het programma Campinglife. Afgelopen zomer heb ik met mijn gezin de Cruiser naar de tv-locatie in Midden-Frankrijk gebracht. We hebben daar onze vakantie aan gekoppeld. Het presentatiekoppel Marit en Sander vonden de Cruiser mooi. Maar helaas mag Biod de beelden van Campinglife niet voor eigen promotie gebruiken.

(11) Het duurde slechts 42 seconde dat de Cruiser in beeld was en dan ook zonder dat er een woord over de Biod werd gesproken. Heeft dit potentiële reacties opgeleverd en is hierdoor een nieuwe doelgroep bereikt?

· De Cruiser is niet in één, maar in twee afleveringen te zien. In de eerste aflevering komt de Biod veel prominenter naar voren. Ik ben er tevreden over. Het heeft positieve reacties opgeleverd en dus is het goed voor Biod.

 

Biod gooit het over een andere boeg.

(12) In 2004 omschreef u: "Kampeerders met een Biodcaravan zie je ook op een plekje staan zonder aansluiting op kabel, water en elektriciteit". M.a.w. Biod straalt het begrip puur kamperen uit. In 2006 gooit Biod het over een totaal andere boeg met: "Total Caravaning = (ik lees voor uit de folder) uniek totaalconcept = zorgeloos op reis = hoogste graad caravanplezier = combinatie van permanente innovatie, duurzaamheid, design, veiligheid, een doordachte indeling en meer dan complete uitrusting = volgens de laatste stand van techniek = innovaties waar je verder mee komt. Vol trots worden hier opties gepresenteerd als vloer- en wandverwarming. Kortom, de moderne Biod is een raspaard en raspaarden hebben een goede stal (camping) nodig om al het fraais dat de Biodcaravan biedt te kunnen benutten. Is hierdoor de oude Biod, uit het tijdperk van productie in Twente, een ander product dan de Biod van nu?

· Dat klopt. De Biod van de ACC-group is een andere caravan dan de Biod van Top-Craft aan het worden. Het verschil wordt steeds groter omdat ik veel waarde hecht aan het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technische innovaties. Dat zie je terug in de Biodcaravans uit Ede.

(13) Is de omschrijving van het "Total Caravaningconcept" niet wat bijna elke caravanfabrikant over zijn product roept. Wat is er zo kenmerkend voor Biod aan?

· Ten aanzien van wegligging, veiligheid, duurzaamheid, design en innovaties behoeft het nauwelijks betoog dat BIOD hier absoluut onderscheidend is van de concurrentie. Total Caravaning beslaat verder de totale kampeer- en gebruiksbeleving en omvat ook de caravan op maat. Dat is niet zomaar een inhoudloze kreet. Biod neemt dat serieus. Samen met de klant kijk ik naar het totale concept. Ik neem op wat de individuele wensen van de klanten zijn. Daarbij doe ik suggesties en bereken wat dat voor gevolg heeft voor de balans van de caravan. Zowel met als zonder bagage.

(14) Is Biod niet de koers kwijt, als zij in haar folder schrijft: "Vrijheid, Blijheid; voor de liefhebber die er graag zelf voor zorgt dat hij van alle gemakken is voorzien en niet afhankelijk is van voorzieningen zoals die op een camping voorhanden zijn" en dit gelijk trekt met het concept Total Caravaning"?

· Ik denk van niet omdat de Biod-kampeerder anders is dan de gemiddelde caravankampeerder. Een Biod-kampeerder legt met zijn caravan meer kilometers per jaar af en kampeert het gehele jaar door. In plaats van afhankelijk te zijn van de al dan niet aanwezige luxe op de camping wordt bij kampeerders met een Biod de persoonlijk gewenste voorzieningen in de caravan gestopt. Met technieken als zonnepanelen, een accu en de Alde-verwarming is het goed mogelijk om vrijstaand te kamperen. En dat zie ik als Vrijheid, Blijheid.

(15) Ik lees in de folder teksten als: "Biod is een caravan voor de raskampeerder". "Hij gaat vaak op pad, bij voorkeur in elk seizoen en door heel Europa heen". "Biod is de Mercedes onder de caravans". "Meer dan compleet en vol innovaties". Is een Biodcaravan hierdoor niet uitsluitend weggelegd voor de welgestelde 55-plusser met prepensioen? En wordt de doelgroep jonge gezinnen met kinderen, die slechts een paar weken zomervakantie hebben, niet buiten gesloten?

· Vaak is het zo dat het budget van een jong gezin net genoeg is voor een tweedehandse caravan. En als ze het breder hebben, dan geven ze het waarschijnlijk nog niet uit aan een caravan waarmee ze slechts een paar weken vakantie houden. Ik ervaar jonge gezinnen niet als een grote groep potentiële klanten, maar ze zijn er wel. Dan blijft er een grote groep over die vaak wil kamperen en dat ook met een goed en compleet product wil doen. Dat zijn de 55-plussers die voor Biod kiezen. Wie ik ook spreek, bijna iedereen vindt de Biodcaravans mooi, ook de jonge mensen.

 

Biod gaat moeilijkheidsgraden verder.

(16) In 2004 sprak u over het naast elkaar produceren van twee caravanmerken. Biod als de beste van de klas en ook een lichtgewichte caravan waarmee u door een "bereikbare prijs" een brede doelgroep wilt bereiken. U gaf in een artikel in Vakantiekriebels aan al in een vergevorderd stadium te zijn met de lichtgewichte caravan. Ook vertelde u aan mij in 2004 dat u in het voorjaar 2005 met een prototype te komt. Hoe staat het nu met deze lichtgewichtcaravan?

· Het gaat goed. We zijn al heel erg ver en hebben de belangrijkste kenmerken voor deze caravan inmiddels al gerealiseerd.

(17) De ontwerpcriteria voor uw lichtgewichtcaravan zijn:

  1. 20% Gewichtsbesparing. (Bij de Biod Cruiser wordt door toepassen van injectietechniek een gewichtsbesparing bereikt van 17%).
  2. Een gunstige stroomlijn met rondom afgeronde hoeken. (Standaard kenmerken van alle Biodcaravans).
  3. Een caravan die tegen een stootje kan. (Eveneens een standaard kenmerk van alle Biodcaravans met naadloos polyestercasco).
  4. Beter geïsoleerd dan gemiddeld. (De composietvloer en de injectietechniek van Biod zorgen voor een hoge isolatiewaarde).
  5. Een opbouw van 4,5 tot 5,0 meter. (Biod Nomade/Cruiser = 4,50m).
  6. 2,3 Meter breed. (De Biod Cruiser = 2,3m breed).
  7. Hagel- en vochtbestendig. (Een eigenschap van naadloos polyestercasco als bij alle Biodcaravans).
  8. Flexibele indeling. (Biod biedt caravanindeling op maat).
  9. Casco ook zonder interieur voldoende sterk. (Ook een eigenschap van alle Biodcaravans).
  10. Toegankelijk voor een brede doelgroep. (Biodcaravans zijn er met het vaste bed, populair bij senioren, en met het stapelbed, populair bij gezinnen).

Conclusie: De lichtgewichte caravan is een Biod! Hoera het doel is bereikt!

· (Glunderend) Jawel, diverse zaken hebben we al ingevoerd! Diverse kenmerken van de lichtgewicht caravan krijgen nu gestalte in de Biod Cruiser. We gaan met Biod door de specifieke vormgeving en deelmallenproblematiek nog een paar moeilijkheidsgraden verder.

(18) Gefeliciteerd! Maar een uitzondering is de prijs. Een lichtgewichte caravan zou in een lagere prijsklasse zitten dan waar caravans van Biod nu in zitten. Komt er een goedkopere caravan van Biod, zodat alle idealen van de lichtgewichte caravan worden bereikt?

· Bedoel je een uitgeklede Biodcaravan? Dat heeft weinig zin omdat de casco-deelmaltechniek, zoals die bij Biodcaravans wordt toegepast, complex en daardoor ook duur is. Om een caravan te bouwen die goedkoop is zal het model eenvoudig produceerbaar moeten zijn. Dat bereik je door een recht en hoekig model te maken. Dat is geen Biod.

 

Misschien ooit voor Biod?

(19) Vorig jaar heb ik een interview gehouden met Kooymans Industrieel Ontwerp in Eindhoven, de ontwerpers van de Biod Scout en Nomade. U bent daar ook geweest voor mijn bezoek aan de studio. Is Kooymans ook betrokken geweest bij het ontwerp van de Cruiser?

· De Cruiser is ontstaan zonder hulp van een ontwerpstudio, dus zonder Kooymans.

(20) Zijn er wel plannen voor een toekomstige samenwerking met Kooymans?

· Ik heb op dit moment geen concrete plannen met Kooymans. Dat komt mede omdat Kip/Avento exclusiviteit hebben bedongen bij Kooymans. Maar bij Biod staat de deur open.

(21) Hebt u een idee hoelang de modellen Scout, Nomade en Cruiser nog mee kunnen?

· Ik verwacht dat de modellen nog lang mee kunnen gaan. Feitelijk staan ze nog in de kinderschoenen. Er vinden volop ontwikkelingen plaats en ten opzichte van andere caravanmerken onderscheiden de caravans van Biod zich nog steeds. Nee, ik heb zeker geen plannen om te stoppen met de huidige modellen.

(22) Zijn er ideeën voor een geheel nieuw model?

· Nee, die zijn er niet. En als die er wel zouden zijn, dan zou dat zijn vanwege een productietechnisch aspect. Dus om minder complex te kunnen produceren. Maar er is nu nog geen vraag vanuit de markt om een nieuw model. Misschien komt er mogelijk ooit eens een verlengde versie.

(23) Waar komen die ronde ramen, model "toiletbril", op de Biod Cruiser vandaan?

· Van Polyplastic. Negentig procent van de mensen ziet er inderdaad een toiletbril in, maar slechts tien procent vindt het ook lelijk. Deze kleine groep ontevreden klanten stellen we tevreden met een ander model raam of als ze dat liever hebben dan laten we een raam achterwege. Het ronde raam is toegevoegd omdat er behoefte is aan eigenwijze details. Dit specifieke type raam past bij de ronde vormen van de caravan en het past ook het beste bij de andere ramen.

(24) Uw vrouw Jolanda maakt eveneens deel uit van de Biod-organisatie. In de publiciteit bent u het gezicht van Biod. Heeft zij meer betekenis voor Biod dan wij vermoeden? En wat is haar invloed op Biod?

· (Zichtbaar geamuseerd). Jolanda heeft een grote invloed op de modellen van Biod en op de organisatie achter Biod. Wij staan er samen voor! Het ontwerp voor een klant bespreek ik, als ik ’s avonds thuis kom, samen met haar. (Enthousiast). We zijn samen de nieuwe stoffering gaan uitzoeken! (Stellend). Zij onderhoud de meeste telefonische contacten met de klanten en de toeleveranciers. Bovendien verzorgt zij de administratie.

 

Biod heeft een noviteit in de productie.

(25) Een noviteit is de productie van het casco door injectietechniek. Wat is het verschil in productietechniek?

· Volgens de oude methode wordt er met de hand gelamineerd. Dat wil zeggen dat we met rollers de natte polyesterhars aanbrengen op de glasvezel. Hierbij komen veel dampen vrij waardoor het milieu- en Arbotechnisch geen optimaal proces is. Bovendien is het resultaat sterk afhankelijk van de kwaliteit van de medewerker. De nieuwe injectiemethode vindt in een volledig gesloten systeem plaats en is daardoor een schone productiemethode. Ook is het hiermee mogelijk om de glasvezel/harsverhouding optimaal te krijgen.

(26) Vereist de nieuwe injectietechniek meer deskundigheid dan de traditionele methode? En zijn de kosten van productie hierdoor gestegen?

· Bij de injectiemethode is op een ander moment in het proces deskundigheid nodig, namelijk in de voorbereiding. Wel kunnen we in dat stadium eventuele problemen al "tackelen". De productiekosten liggen hoger als bij de productie gebruik wordt gemaakt van de bestaande mallen, omdat deze niet specifiek voor deze techniek ontwikkeld zijn. Nieuwe mallen hebben dat nadeel niet maar het maken van nieuwe mallen is zeer kostbaar en tevens zijn duurdere materialen nodig.

(27) U claimt door injectietechniek voordelen te bereiken als een 17% gewichtsbesparing, een grotere stijfheid, hogere isolatiewaarde en een kortere productietijd. Deze techniek wordt nu op de Cruiser toegepast en is als een optie mogelijk voor de modellen Scout en Nomade. Als het deze injectietechniek zoveel voordelen biedt waarom worden niet alle modellen zo geproduceerd?

· Kon dat maar. De Cruiser komt uit nieuwe mallen die geschikt zijn voor de injectietechniek. Voor de Scout en de Nomade zouden ook nieuwe mallen nodig zijn omdat het productieproces zeer kritisch is. De oude mallen zijn niet uitermate geschikt voor de injectietechniek vanwege de flensranden. Dit veroorzaakt een extra nabewerkinghandeling. Voor twee modellen nieuwe mallen aanschaffen is voor ons een zeer kostbare zaak. We zullen nog even met de oude mallen verder moeten.

(28) Waar haalt een casco dat vervaardigd is door injectietechniek zijn voordelen vandaan? (gewichtsbesparing, stijver, meer isolatie, sneller produceerbaar).

· Een casco dat op de traditionele wijze is gemaakt heeft een dikte van ongeveer 5 mm en bestaat grotendeels uit glasvezelversterkte polyesterhars. Dit casco wordt aan de binnenzijde bekleed met een isolerende zachte wandbekleding. Een casco dat is vervaardigd door injectietechniek is 2 cm dikker en bevat tussen twee lagen glasvezelversterkte polyester een dikke laag isolatieschuim. De lagen worden met 60 ton op elkaar geperst en uitgehard. Een groot voordeel dat hierdoor ontstaat, is de maatvastheid. Bij elke caravan is de maatvoering gelijk waardoor het vervaardigen van de interieurdelen uitbesteed kan worden aan derden. Zo komt er voor de productie meer tijd vrij om meer casco’s te vervaardigen. Een caravan wordt in een kortere tijd gebouwd waardoor er meer caravans in dezelfde tijd gebouwd kunnen worden. Dat willen we op korte termijn gaan realiseren.

 

Bij Biod vormen naaldhakken geen probleem.

(29) Ook een noviteit is de geavanceerde bodemplaat. Volgens de folder: "Een composietmateriaal dat één is met het casco en daardoor een zelfdragende constructie vormt". Voordelen zouden zijn: "Sterker, lichter en duurzamer". Is dit geen koekje uit eigen trommel? Immers Biod heeft altijd al zelfdragende casco’s gehad en nu nog geeft u Biod zonder deze composietvloer de eigenschappen sterker en duurzamer dan caravans van andere merken mee.

· Er zit echt wel een merkbaar verschil in, het is zeker geen koekje uit eigen trommel. De composietvloer is een belangrijke verbetering van de constructie ten opzichte van de oude vloer. De nieuwe vloer zal niet gaan kraken zoals oude vloeren op hun oude dag wel eens kunnen gaan doen. Ook is de vloer niet vochtgevoelig zodat een ongelukje met een waterleiding niet tot problemen leidt. Door het ontbreken van een koudebrug is de isolatiewaarde ten opzichte van de oude vloer verdubbeld. De oude vloer is goed, maar de nieuwe vloer is beter.

(30) Wat is het verschil in de opbouw van een composietvloer ten opzichte van de oude vloer?

· De traditionele vloer is opgebouwd uit hout, piepschuim en veel latjes. Aan de onderkant is de vloer beschermd tegen weersinvloeden door tectyl. Deze houten vloer wordt aan het casco gelamineerd.

De nieuwe geavanceerde bodemplaat wordt eveneens volledig in-gelamineerd. Hier wordt geen hout meer toegepast. Daardoor kan de vloer niet rotten of zacht worden en ook niet uitzetten of kraken. De bovenzijde van de vloer is naaldhakbestendig; niet dat dit schoeisel veel op campings wordt gebruikt, maar het geeft aan dat je niet snel last hebt van een overbelaste en zachte vloer.

(31) In deze composietvloer kan vloerverwarming ingebouwd worden en in de casco’s die gebouwd worden door injectietechniek kan wandverwarming ingebouwd worden. Gaat dit d.m.v. vloeistoftechniek of elektrisch?

· Die nieuwe techniek is zo mooi, beide technieken zijn mogelijk. Er kunnen buizen in voor vloeistoftechniek in combinatie met een Alde-verwarming of er kunnen elektrische warmtedraden in aangebracht worden. Het is maar net waar de voorkeur van de klant naar uit gaat.

 

Biod past zich aan.

(32) De meest winterharde caravans zijn van Scandinavische afkomst. Zij hebben een uitgekiende verwarming met gas, hebben extra isoleerde ramen, dubbele raamrubbers die niet vastvriezen, watertoe- en afvoerleidingen die niet bevriezen, uitgekiende ventilatie zonder koudebrug en een droogkast voor natte kleding. U zegt dat de Biod met het Total Caravaningconcept geschikt is voor de doorgewinterde raskampeerder en kan wedijveren met de meest winterharde caravans. Is dat niet wat overdreven gesteld als het beperkt blijft tot een goed geïsoleerde wand en vloer met ingebouwde verwarming maar verder geen voorzieningen zijn getroffen die de Scandinavische caravans zo kenmerken?

· Er is meer aangepast dan je nu concludeert. Zo zijn er vernieuwde ramen die op de Cruiser zijn toepast. Deze nieuwe ramen geven een betere isolatie. We hebben de watertank niet in de disselbak ondergebracht maar onder de bank en de waterleidingen liggen bij de ringverwarming. De koelkast in de keuken hebben we aan de zijde van de cabine gedicht zodat er geen kou van buiten naar binnen kan. En toevallig zijn we nu op verzoek van een klant een kast aan het bouwen met warme lucht uit de ringverwarming, zodat natte kleding in de kast kan worden gedroogd.

 

Wordt Biod Chassisloos?

(33) Alsof het niet op kan komt Biod met nog een noviteit: onafhankelijke wielophanging. Deze is van Westfalia. Is dit exclusief voor Biod?

· Ja, Biod is op dit moment de enige caravanfabrikant die het toepast. Het is nog een proefproject dat we in samenwerking met Triorep doen om te testen tussen Alko en Westfalia. Het is geen onbekend terrein, bij paardentrailers wordt ook gebruik gemaakt van een onafhankelijke wielophanging.

(34) Wat zijn de voordelen van onafhankelijke wielophanging dat dit voor een aanhanger noodzakelijk maakt?

· Ik heb er mee gereden. Het was prachtig. De Biod Nomade met onafhankelijke wielophanging ging strak over de weg. Er was geen last van hobbelen, waardoor het interieur en de bagage minder had te verduren en beter op zijn plaats bleef. Het biedt ook een mogelijke oplossing om straks, in combinatie met een composietvloer, te komen met een Biodcaravan zonder chassis.

 

Biod-koper ontmoet Biod-bouwer.

(35) We gaan weer even terug naar het interview in 2004. U zei de behoefte te hebben aan uitbreiding van het dealernetwerk, want de kaart van Nederland was nog niet helemaal gedekt. Het is des te opmerkelijk dat het dealernetwerk niet is gegroeid maar is gekrompen van 5 naar 3 dealers. Bovendien hebben deze dealers geen Biodcaravans in hun showroom staan omdat u de dealers niet van showroommodellen kunt voorzien. Omdat, zo stelt u, de vraag van de klant is groter dan u kunt produceren. Dit gaat duidelijk niet de goede kant op. Toch bent u volgens mij een man om ook dit proces te keren. Hoe wilt u dat gaan doen?

· Het is nu nog niet mijn bedoeling om dit proces te keren. Het is zelfs onze eigen keus geweest om het aantal dealers terug te brengen en het merk exclusiever op de markt te plaatsen. Voor een deel komt dat vanwege een beperkte productiemogelijkheid op dit moment. We willen ons eerst toeleggen op het onder de knie krijgen van de injectietechniek. Daarnaast vraagt het aanbieden van "caravan op maat" een specifieke kennis van het bouwen van caravans. De wens van een klant kan voor een dealer een kleine aanpassing in de productie lijken maar voor ons is dat misschien een grote en kostbare stap. Door korte lijnen tussen koper en bouwer is de kans op fouten in het resultaat geringer. Op dit moment heeft een 90% van de klanten rechtstreeks contact met ons, ook als ze via de dealer een Biodcaravan kopen. Op korte termijn bestaat niet de behoefte om het aantal dealers uit te breiden. Natuurlijk heeft Biod wel dealers nodig, ook omdat Biod als fabrikant geen caravans als inruil kan aannemen.

 

Biod vergroot het volume.

(36) Nog iets dat u in 2004 verkondigde maar niet helemaal uit de verf is gekomen: "Binnen een jaar (dus in 2005) bestaat het aantal medewerkers uit 9 a 10 personen en worden er 100 Biods per jaar geproduceerd. Na 2 jaar (dus in 2006) worden er 200 Biods per jaar gebouwd en daarnaast 100 lichtgewicht caravans". Volgens de RDW heeft u 20 caravans op weg geholpen tussen augustus 2005 en september 2006. U bent nu een ervaring rijker geworden en misschien ook voorzichtiger in uw uitspraken, maar wat heeft u voor ogen over twee jaar, dus in 2008?

· We moeten naar een vergroting van het volume toewerken. De vraag uit de markt is er. Als we de meubels niet meer zelf hoeven te produceren dan kunnen we ons volledig toeleggen op het assembleren. De 7 a 8 caravans die nu tegelijkertijd in de productiehal staan verblijven daar dan korter en vinden sneller hun weg naar de klant. M.a.w. de productiesnelheid gaat omhoog en we produceren meer caravans. Er zijn op dit moment 8 productiemedewerkers, dus dat komt aardig in de richting van wat ik destijds heb gezegd.

(37) In dit interview is al eerder naar voren gekomen dat u het gezicht bent van Biod en dat Jolanda van Elswijk ook haar aandeel heeft in de organisatie. Wie zouden we nog meer in de schijnwerpers kunnen zetten om een plaatje te krijgen van de mensen achter Biod?

· (nadenkend). Dat is iedereen die Biod mogelijk maken. Uiteraard op de eerste plaats de medewerkers bij Biod, maar ook de toeleveranciers.

 

Tupper party bij Biod.

(38) Ik heb u verteld dat ik, namens Polyester.caravaning, in de eerste drie dagen van juni 2007 een "Tupper party" organiseer. Dit een polyestertreffen met een gemêleerd gezelschap van caravans en campers in polyester. Met u heb ik afgesproken dat de deelnemers van "Tupper party 2007" op 2 juni 2007 een bezoek brengen aan de nieuwe Biodfabriek. Dit polyesterweekend zou een kans voor eigenaren van oude Biodmodellen zijn om kennis te maken met de innovaties en productie van bijdetijdse Biod. Heeft het moderne Biod nog oog voor de oudere modellen?

· Ik heb zeker belangstelling voor de oudere Biodmodellen. Ik bekijk ze graag, want menig liefhebber heeft iets aan zijn oudere Biod toegevoegd waar ik nog iets van kan opsteken. Ik vind het boeiend en vermakelijk om die oudjes te zien. Helaas ontbreekt me nog aan tijd om de oude Excellent, die buiten staat, op te knappen.

(39) In het interview van 2004 gaf u als antwoord op de vraag waarom ACC-group geen Nederlandse naam is zoals BIOD (Beter Is Ons Devies) dat wel is, dat u liever Europees denkt omdat Biod het ook goed zou doen in het buitenland. Hoe staat het met de betekenis van Biod in het buitenland?

· Niet verkeerd. Er is interesse voor caravans van Biod uit België en Duitsland. Ze zijn Tüv-gekeurd en worden al geëxporteerd naar onze buurlanden. En het Belgische blad Kamperen en Recreëren heeft belangstelling voor Biod getoond, er is een test verschenen van de Biod Scout.

 

Meneer Biod stelt de laatste vraag.

(40) Laatste vraag: Welke vraag zou de laatste moeten zijn? En wat zou daarop uw antwoord zijn?

· Ik zou vragen of ik een kijkje zou mogen nemen in de productiehal? Het antwoord dat ik daarop zou geven luidt: "Dat mag".

 

Kijkje bij Biod, na sluitingstijd.

Er volgt een bezoek aan de productiehal. De medewerkers van de productie zie ik helaas niet ambachtelijke aan het werk, zij zijn ondertussen naar huis. Maar bij het zien van de productielijn krijg ik eindelijk een beeld bij het verhaal en vallen hierdoor de puzzelstukjes op zijn plaats. Ik ben onder de indruk. Niet omdat het een prachtige fabriekshal is. In tegendeel. Het is geen grote high-techstraat, maar meer een royale werkplaats. Voor mij is Biod een eigengereid merk dat vooruitstrevend aan de weg timmert. Niet om kwantiteit te bereiken maar om een kwalitatief hoog doel te streven. Met een Biod kan je trots zijn.

 

Biod bewondert.

Ik heb dit interview afgenomen omdat ik niet helemaal begreep waar Biod mee bezig was. En verder louter uit nieuwsgierigheid, hoe het na twee jaar staat met Biod en in het bijzonder met de stuwende kracht: Huub van Elswijk. Omdat ik niet met alle facetten bekend was kregen enkele vragen een kritische toon. Maar dit is niet omdat ik een negatieve kijk heb op Biod. In tegendeel. Ik bewonder Huub van Elswijk en zijn medewerkers enorm om wat zij met Biod bereikt hebben.

Een hartelijke dank is op zijn plaats aan Huub van Elswijk die mij alle gelegenheid heeft geboden voor dit interessante gesprek.

 

Dick Slingerland, december 2006.