"Beter Is Ons Devies"

evolueert naar:

"Alleen het Beste Is Ons Doel"

ACC-Group wil BIOD een lang leven geven

"Biod?"

"Biod is toch gestopt?"

Twee opmerkingen die veelvuldig te horen waren bij de bezoekers aan de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2004, die verrast waren door de stand van Biod.
Op het allerlaatste nippertje is het gelukt om Biod toch nog acte de présence te geven op de voor caravanners zeer informatieve beurs. Liefhebbers van Biod-caravans willen daar natuurlijk meer van weten. Dus bezocht Dick Slingerland op de laatste dag van de beurs de stand van Biod en sprak met Jolanda en Huub van Elswijk, directie van ACC-Group, de nieuwe fabrikant van BIOD.


De stand van Biod/ACC-Group op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2004


Op de gang
Het is nog voor openingstijd van de beurs als Huub van Elswijk mij begroet bij de ingang van de Jaarbeurs in Utrecht. Vriendelijk en met frisse zin leidt hij mij de weg in een nog stille en donkere Jaarbeurshal tussen de talrijke uitbundige stands van caravanmerken met naam en faam. Onderweg vertelt hij blij te zijn dat het gelukt is om een plaats op De Caravanbeurs te krijgen. Aan het einde van de hal slaan we rechts af door een paar grote tochtdeuren. We komen in een lange verbindingsgang tussen twee hallen. De temperatuur is er niet zo hoog, vlakbij gaan regelmatig grote deuren naar buiten open voor allerlei zakelijk beursverkeer. De gang is duidelijk bedoeld als een korte doorsteek tussen twee enorme hallen van het gebouw. Dit is de plaats waar ruimte is gecreëerd voor Biod; alle reguliere standruimte was immers ruim van tevoren volgeboekt. Het is begrijpelijk dat wie het laatste komt niet de hoogste eisen kan stellen aan de plek die men op de beurs krijgt, maar een locatie op de gang? Huub van Elswijk ziet dat anders en vindt de plaats die hij gekregen heeft heel geschikt. Hier krijgen de twee Biodcaravans alle aandacht van het publiek zonder dat er afleiding is van grote stands met vele caravans en bijna kermisachtige attracties. Het is een plek die eigenzinnig is en daardoor past bij een caravanmerk dat eigenzinnig is in zijn soort. Net zo eigenzinnig als eigenaren van Biodcaravans zijn, zo heeft de kersverse directeur van Biod ervaren op het Biod-kampeer-weekend. "Kampeerders met een Biodcaravan zie je ook op een plekje staan zonder aansluiting op kabel, water en elektriciteit". De duurzaamheid van het BIOD product in combinatie met het enthousiasme, het plezier en de band die Biod eigenaren hebben met hun caravan bracht hem op de slagzin "BIOD, voor een leven lang kampeerplezier!"


Neem je de kortste route dan kom je terecht bij BIOD. "Biod?"

Huub van Elswijk is 41 jaar geleden geboren in Rotterdam en woont met echtgenote Jolanda en twee dochtertjes van 6 en 7 jaar in Lunteren. De kampeerervaring die hij vroeger had met zijn ouders heeft hij vijf jaar geleden weer opgepakt. Met vouwwagen en caravan, waarvan hij het merk niet zal noemen, kampeert hij naar hartelust. Daarnaast is hij fanatiek met zeilen, doet graag aan skiën, speelt tennis en golf. Hij mag graag constructies bedenken en met (ver)bouwen bezig zijn. Deze liefde voor techniek en zijn studie Bedrijfskunde hebben er toe geleid internationaal bezig te zijn voor en met toeleveranciers. In 1992 start Huub van Elswijk een privé holding "D&D Management en Beheer BV". Dit bedrijf is voor 50% eigenaar van het nieuwe bedrijf "Advanced Composite Caravans B.V.", afgekort tot "ACC-Group". Samen met drie andere investeerders ontwikkelt de ACC-Group zich tot een volwaardige organisatie dat zich bezig houdt met het ontwikkelen en produceren van hoogwaardige caravans.


Jolanda en Huub van Elswijk


Lichtgewicht caravan
In de praktijk ondervond Huub van Elswijk dat veel nieuwe caravans voor zijn toch niet kinderachtige auto bij iets meer wind of een licht stijgingspercentage goed voelbaar zijn. Een moderne combinatie van auto en caravan is groot en zwaar waardoor al snel het rijbewijs BE nodig is. Er komt een grote groep caravanliefhebbers aan die alleen het rijbewijs B hebben en daardoor beperkt zijn in het gewicht dat zij met hun auto mogen trekken. Hierdoor ontstond het idee voor een nieuwe lichtgewichte caravan. Deze caravan zal zo’n 20-25% minder moeten wegen dan de gemiddelde caravan met de meest populaire opbouwlengte van vijf meter. Er mogen geen concessies worden gedaan aan kwaliteit en uitstraling van het interieur en het mag niet ten koste gaan van wegligging. Deze moet juist beter worden, evenals de luchtweerstand en de isolatiewaarde. Daarnaast moet de carrosserie volledig zelfdragend zijn zodat het interieur niet van belang is voor de sterkte van de carrosserie. De caravan moet absoluut hagelbestendig zijn en door naadloos te zijn ook waterdicht. Het product & proces moet milieuvriendelijk zijn en de vormgeving onderscheidend. Dit alles voor een prijs die bereikbaar is voor een brede doelgroep.

De ACC-group is al in een vergevorderd stadium en hoopt in het voorjaar van 2005 met een prototype te komen.


Nieuwe Biod-liefhebbers melden zich spontaan bij de stand


Biod
In een marktonderzoek dat Huub van Elswijk een jaar geleden in het kader van zijn plannen voor een "Lightweight Composite Construction Caravan" heeft gehouden kwam hij de naam Biod voor het eerst in zijn leven tegen. Evenals de nieuw te ontwikkelen lichtgewicht caravans behoren de caravans van Biod tot de gespecialiseerde soorten op basis van composieten. Veel van de ontwerpeisen voor de nieuwe Lichtgewicht Caravan zijn ook van toepassing op de caravans van Biod. Maar uitzonderlijk lichtgewicht zijn de Biods niet te noemen. Dus werd er verder geen aandacht besteed aan het merk Biod. In juni van dit jaar keerde de interesse voor Biod bij Huub van Elswijk toen hij van een toeleverancier te horen kreeg dat Top-Craft in Oldenzaal stopt met het produceren van caravans en een overnamekandidaat zocht voor Biod. Sindsdien is het razendsnel gegaan. Investeerders werden gevonden, het bedrijf Advanced Composite Caravans Group B.V. is in oprichting, een intentieverklaring werd getekend voor overname van de caravanproductie van Biod BV en nu staat de ACC-group met een Biod Scout en een Biod Nomade op een bijzondere plek op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs.

'Made in Holland'

Het echtpaar van Elswijk heeft veel opgestoken van de bezoekers op hun stand. Veel mensen weten niet dat BIOD een Nederlands product is en van naadloos polyester wordt gemaakt. Vandaar dat op de stand van Biod de Nederlandse vlag uithangt met de tekst: "BIOD, al sinds 1961 naadloos polyester, echt vocht- en hagelbestendig, onverwoestbaar en 'Made in Holland' voor een leven lang kampeerplezier!". Een afbeelding van een Extase en Nomade sieren de vlag.
Er moet veel gedaan worden aan naamsbekendheid vindt de kersverse directeur van Biod. "Er kwam een medewerker van het televisieprogramma Campinglife langs die nog nooit van Biod gehoord had!" Gelukkig heeft de ANWB dat wel en zal in de volgende editie van de Kampeer & Caravan Kampioen, "Het grootste kampeertijdschrift van Europa" aandacht geven aan de doorstart van BIOD door de ACC-Group. Ook het blad Caravannen! zal aandacht gaan besteden aan deze nieuwe combinatie.


Vocht- en hagelbestendig: ‘Made for Holland’


Productie
Europa, daar denkt Huub van Elswijk aan als hij verklaart waarom de naam van zijn bedrijf niet Nederlandstalig is. "Biod zal het ook goed doen in het buitenland." Binnenkort komen de mallen en alle andere materialen van Biod uit Oldenzaal naar de nieuwe fabriek niet ver van zijn woonplaats. In een hal worden straks broederlijk naast en door elkaar de nieuwe Lichtgewicht Caravan en de Biod caravans gemaakt. In november start de productie van de Scout en Nomade. De eerste caravans worden samen geproduceerd met ervaren mensen van Top-Craft zodat er een kennisoverdracht ontstaat. Met 9 tot 10 medewerkers hoopt ACC-group binnen een jaar het aantal producties gelijk te hebben aan de aantallen die zijn gehaald door Top-Craft. Een jaar later zal dit aantal moeten zijn verdubbeld. Met de Lichtgewicht Caravan hoopt Huub van Elswijk een productie te halen van meer dan honderd caravans per jaar. De doelgroepen voor beide caravans zijn verschillend. Biod is en blijft een kwalitatief eigenzinnig product dat een hogere prijsklasse rechtvaardigt. Naadloos polyester en een aparte vorm blijven het handelskenmerk van Biod. Er is behoefte aan uitbreiding van het dealernetwerk want de kaart van Nederland is nog niet helemaal gedekt. De nieuwe dealers moeten wel passen in het concept van Biod want een Biodcaravan verschilt niet alleen in prijs en kwaliteit ook het verwachtingspatroon van de klant is anders waardoor de klant anders benaderd moet worden.


Eigenzinnige belangstelling


Be-odd
De ACC-Group wil nieuwe marktmogelijkheden voor Biod ontwikkelen. Daarom is goed geluisterd naar de klant op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs. Zo zullen er op de volgende beurs nieuwe varianten te zien zijn. Het staat vast dat er o.a. een langslaper komt met een pad en nachtkastje tussen beide bedden. Ook komt er een uitvoering met een stapelbed zodat gezinnen die eigenzinnig willen zijn ook voor een Biod kunnen kiezen. Natuurlijk kan voor de doelgroep van 50+ een uitvoering met vast bed niet uitblijven. Op de beurs zijn beursaanbiedingen als het "All-Season Convenience" en het "Executive" pakket dat aantoont dat Biod helemaal van de huidige moderne tijd is. Of zoals de Advanced Composite Caravans Group dat bij voorkeur zal noemen: "up to date", want helaas voor de oude liefhebbers van Biod is de voertaal bij Biod niet langer uitsluitend Nederlands. Maar zij hebben er al aan kunnen wennen toen het voormalige Werkvoorzieningschap Oost Twente "De Schakel" veranderde in "Top-Craft". Be-odd! BIOD goes International.


Bedenkelijke bezoekster bij BIOD; ‘Biod is toch gestopt?’


BIOD International Caravans


Eigenzinnig volk
Op de beurs zijn enkele Biodcaravans verkocht. De nieuw te produceren Scouts en Nomades zullen vanaf januari 2005 worden afgeleverd aan (nieuwe) Biodliefhebbers. Waardoor zij ontdekken, "Eenmaal een Biod, altijd een Biod". De 80% die nog nooit van Biod heeft gehoord zal o.a. doormiddel van advertenties kennis maken met "Alleen het Beste Is Ons Doel".

Het viel mij op dat weinig bezoekers op de beurs de stand van Biod ongeïnteresseerd voorbij lopen. Met de kreten "Biod?", als het om totale onbekendheid gaat en "Biod is toch gestopt", wanneer er herkenning is maar men nog niet weet hoe het zit is er snel een gesprek ontstaan met de passanten aan de stand. Ik sprak een echtpaar dat zoekend over de Biodstand keek. Zij waren nieuwsgierig omdat zij met hun caravan gekampeerd hadden op een camping in Dalfsen en daar omringd waren door heel veel oude en nieuwe caravans van een en hetzelfde merk: BIOD. De vrouw had gevraagd wat ze er zoal deden en dacht daarbij aan spelen, toertochten e.d., maar was verbaasd over het antwoord: "We lopen bij elkaar binnen en kijken en praten over onze Biod". Eigenzinnig volk die Bioders. Hoofdschuddend liep ze verder… met een folder in haar hand. Zou ze ook verlangen naar een leven lang kampeerplezier? Huub van Elswijk zal er met zijn ACC-group hard zijn best voor doen.

TEKST EN FOTO’S: DICK SLINGERLAND (sep 2004)

MET DANK AAN: HUUB EN JOLANDA VAN ELSWIJK, ACC-GROUP